Landskrona, fontänernas stad!

Varje dag cyklar jag de knappa 3 kilometrarna från hemmet på Storgatan, tvärs genom vår lilla stad, till jobbet på Järvgatan. Här om morgonen slog det mig att det förmodligen är få personer som har en så vacker resa till sitt arbete. Exempelvis passerar jag inte mindre än sju fontäner.


Här om dagen var jag lite tidigt ute så jag tog mig för att stanna och fotografera alla fontäner som jag cyklade förbi. Neda ser ni resultatet.

image21
Den ståtliga fontänen på stadshuskajen.

image22
Västanvind på Rådhustorget, även den mycket ståtlig.

image23
Fontänen utanför stadsbiblioteket. En fin fontän med det fantastiskt vackra stadsbiblioteket som fond.

image24
33-lågor, egentligen vakrare på kvällen så här kommer en bild till

image25
Utsedd till Sveriges vackraste rondell.

image27
Gjörloffsdammen

image28
Sankt Olovs sjö, fågelparadis med stor fontän. 

image29
Del av fontänen utanför det nya stationshuset.

Nedan kommer två fontäner till, de ligger visserligen inte utefter vägen till jobbet, men de är vackra så de får vara med i denna lilla sammanställning ändå!
image31
Fontänen vid gamla stationshuset.

image32
Fontänen i teaterparken.


Kommentarer
Postat av: Ellen Klintenberg

Du är störd. På riktigt :)

2007-09-17 @ 20:30:28
URL: http://ellenklintenberg.blogg.se
Postat av: Anna

Hihihi, undra om staden försöker efterlikna LasVegas fontäner? Då tänker jag först och främst den fontänen som dansar till musik...
Men visst är det vackert med fontäner i en stad.
/Mvh. Anna

2007-09-24 @ 15:19:07
URL: http://www.lilltrollet34.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0